Produkty, możliwe, że najciekawsza część budowania naszej marki. Najciekawsza, a czy najbardziej dopracowana? Z miejsca znajdziecie 100 argumentów/powodów do obrony swoich produktów. I prawidłowo! Trzeba wiedzieć jak najwięcej o produktach, które oferujemy.
Zastanówmy się, co w takim razie możemy w nich lub w ich obrębie ulepszyć, a wierzcie mi zawsze jest coś do zrobienia!
Zacznijmy od podziału na produkty, które posiadamy, a dokładniej wg ich popularności. Podzielmy je na trzy grupy: z najmniejszą sprzedażą, średnią i top. Produkty top sprzedażowe, to tak naprawdę nasza wizytówka i rozpoznawalność w śród klientów. Zostańmy tylko przy tej grupie. Wybierz z topowych produktów trzy, które wg. Ciebie się wyróżniają i potrafisz bez zastanowienia wskazać dlaczego. Pokieruj się oczywiście informacjami od klientów, dlaczego oni lubią właśnie te produkty? Te informacje są dla Ciebie, jak kierunkowskaz, idź za nim. Na ich podstawie będziesz musiał dokonać wyboru jednego produktu.
Cel już znasz, to wybór jednego produktu, a teraz cele pośrednie, czyli dlaczego właśnie ten produkt i jaki jest możliwy jego rozwój, plus potencjał w nim drzemiący?
Nim do tego przejdziemy, możliwe, że zastanawiasz się po co to wszystko, dlaczego jeden, a nie więcej produktów, już spieszę z odpowiedzią. Ten produkt będzie Twoją lokomotywą, która ciągnie za sobą pozostałe produkty. To właśnie ten produkt będzie wszędzie się pojawiał gdzie będzie widniało również logo Twojej firmy. No tak, ale ja mam dużo świetnych produktów, które mogły by być taką lokomotywą! Super! Jeśli tak rzeczywiście jest, głównej lokomotywie będzie łatwiej.
Jednak do rzeczy, ten produkt będzie lokomotywą dlatego, że tak jak pociąg ma jedną główną lokomotywę, tak Twoje produkty będą miały swój główny produkt przewodni. Pozwól, że podam Ci jedną kalkulacją, dlaczego właśnie warto skupić się na jednym produkcie. Przypuśćmy, że masz budżet marketingowy w wysokości 500 000 zł., jeśli wybierzesz pięć produktów, to wyjdzie po około 100 000 zł.na jeden produkt, a w przypadku jednego…tak 500 000 zł. Który budżet byś wybrał, żeby reklamować swój produkt 100 czy 500? Kolejnym argumentem za jednym produktem jest siła skupienia i koncentracji. O ile większe szanse osiągnięcia celu masz skupiając się na jednej, niż na większej ilości rzeczy? No właśnie!
Jeśli przekonałeś się do tego typu myślenia, zastanówmy się teraz co dalej?
Wybór głównego produktu, musi być bardzo przemyślany. Musisz przygotować odpowiedzi na dużo ważnych pytań nim zdecydujesz się, który produkt wybierzesz.
Przykładowe pytania:
- jakie wyróżniki są w tym produkcie, których nie ma konkurencja?
- jaki potencjał jest w tym produkcie?
- czy ten produkt będzie odpowiedni w działaniach marketingowych za rok, dwa i pięć lat?
- czy jest w półce produktów, w których Twoja firma się specjalizuje?
- w przyszłości, jak duży rozwój jest możliwy tego produktu?
- czy jego projekt był wykonany w firmie czy tworzył go projektant z zewnątrz?
- czy chcę wprowadzić u niego poprawki/ulepszenia? Itd.
Jak już wiesz, im więcej dobrych pytań sobie zadasz, tym mniej nieoczekiwanych rzeczy spotka Cię w przyszłości gdy będziesz reklamował swój główny produkt.
Zatem wybierz swoją lokomotywę i buduj w okół niej wszystkie swoje działania. Niech będzie równie dobrze rozpoznawalny i mocny, jak Twoje logo.